Uusia julkisia taideteoksia valmistunut koululaisten ja päiväkotilasten iloksi 3.9.2024 Alma Heikkilä: (+,+) maannos, huokostila, hyyfit, ilmilimakko, pähkinämittari, soluja ja solurykelmiä, 2022-24. Käpylän peruskoulu. Kuva: HAM/Maija Toivanen. Helsinkiläisiin oppilaitoksiin on valmistunut kolme uutta julkista taideteosta. HAM Helsingin taidemuseo on kuratoinut teokset Pakilan ala-asteen kouluun Inka Belliltä, Käpylän peruskouluun Alma Heikkilältä, sekä Honkasuon päiväkotiin Jan Lütjohannilta. Kuvataiteilija Inka Bellin teos Ympäri on värin, muodon ja arkkitehtuurin leikki. Pakilan ala-asteen koulun ja päiväkodin Elontien kiinteistön uusi teos on toteutettu ruokalan pylvääseen. Rakennuksen lävistävää pylvästä kiertävät siniset ja ruosteenpunaiset, kolmiomaiset teräselementit. Värien, muotojen ja varjojen rytmittely valpastuttaa näköhavaintoa ja luo mielikuvan liikkeestä pylvään ympäri. Bellin teoksen voi ajatella myös päivittävän nykypäivään antiikin Kreikan ja klassisen arkkitehtuurin kanneluurien eli pylväiden pystyuurteiden muotoa. Inka Bell (s. 1981) työskentelee paperiveistosten, julkisen taiteen sekä taidegrafiikan laajentuneella kentällä. Hän tutkii työskentelyssään kaksi- ja kolmiulotteisuuden rajapintaa sekä kuvan rakentamisen peruselementtejä kuten muotoa, materiaalia, väriä ja toistoa. Bellin teokset johdattavat sanattomaan havainnointiin ja kokijan omien tuntojen tilaan. Häneltä valmistui Pakilan koulukokonaisuuden Halkosuon kiinteistöön aiempi teos Rotaatio vuonna 2022. Inka Bell: Ympäri, 2024. Pakilan ala-asteen koulu ja päiväkoti. Kuva: HAM/Sonja Hyytiäinen. Kuvataiteilija Alma Heikkilän teos kiinnittää huomiota vuorovaikutussuhteisiin, joista olemme kaikin tavoin riippuvaisia. Heikkilä on toteuttanut Käpylän peruskoulun Väinölä-rakennukseen kaksiosaisen teoksen nimeltä (+,+) maannos, huokostila, hyyfit, ilmilimakko, pähkinämittari, soluja ja solurykelmiä. Teos rakentaa yhteyttä ihmisen, toislajisten ja ympäristön välille tekemällä näkyväksi maansisäistä ja mikroskooppista elämää, joka on vain rajallisesti havaittavissa ihmisaistein. Monitoimisalia hallitsevassa monumentaalimaalauksessa bakteerit, mikrobiologisiset kasvustot, sienet, rihmastot ja juuret esiintyvät suurina orgaanisina massoina ja pieninä merkintöinä. Pienikokoisemmassa reliefissä teemat yhdistyvät ihmiskehon mittakaavaan ja muotoon. Heikkilä on halunnut teoksellaan osallistua myös koulujen monumentaalimaalausten ja toisaalta opetustaulujen perinteeseen. Koululaiset pääsevät tutustumaan teokseen syysloman jälkeen, kun rakennuksen peruskorjaus valmistuu. Musteet ja pigmentit kankaalle sekä kipsi ja epoksivaluhartsi ovat Alma Heikkilän teosten pääasiallisia materiaaleja. Heikkilä osallistui Helsinki Biennaaliin vuonna 2023 tilallisella teoksellaan Vallisaaressa. Hän käsittelee taiteessaan vuorovaikutussuhteita ja mittakaavoja, jotka käyvät yli ihmisen ymmärryksen. Alma Heikkilä: (+,+) maannos, huokostila, hyyfit, ilmilimakko, pähkinämittari, soluja ja solurykelmiä (yksityiskohta), 2022-24. Käpylän peruskoulu. Kuva: HAM/Maija Toivanen. Taiteilija Jan Lütjohann on toteuttanut kaksi puuveistosinstallaatiota Honkasuon uuteen päiväkotiin. Veistokset on tehty kaarevista puiden osista, joita Lütjohann on kerännyt mm. hakkuupaikoilta ja veistänyt toistuviksi pyöreiksi muodoiksi. Lopputuloksena syntyvä ooooooo-muoto viittaa toiston ja määrien käsitteisiin: puiden kasvurenkaisiin, päivien ja vuosien sykleihin, tapahtumien ja erilaisten sukupolvien, kuten puiden, ihmisten ja muiden eliöiden, ketjuihin. Teoksiin saa koskea, ja ne muuttuvat ja patinoituvat ajan kuluessa. Daylight, Traces, Talks -teokseen kuului myös taiteilijan päiväkodin henkilökunnalle vetämät työpajat, joiden tarkoituksena oli tuoda yhteen taiteilijan ja päiväkodin henkilökunnan työn tekemisen tavat ja vahvistaa osallistujien suhdetta teokseen. Jan Lütjohann (s. 1987) käyttää esiteollisia työkaluja ja perinteisiä teknologioita pohtiakseen käsillä työskentelyn merkitystä nyt ja tulevaisuudessa. Hänen veistoksensa ja installaationsa on useimmiten tehty puusta, ja ne ottavat esimerkiksi työvälineiden, tarvikkeiden ja työskentelytilojen muodon. Taiteilijan vetämissä työpajoissa osallistujat käyttävät kehojaan, käsiään ja työvälineitä oman toimijuuden tutkimiseen niin aineellisessa kuin aineettomassakin ympäristössä. Jan Lütjohann: Daylight, Traces, Talks, 2023. Honkasuon päiväkoti. Kuva: HAM/Sonja Hyytiäinen. Teokset on rahoitettu taiteen prosenttiperiaatteen avulla: Helsingin kaupungin uudis- tai korjausrakentamiskohteiden budjetista on varattu osuus uuden julkisen taiteen toteuttamiseen. HAM Helsingin taidemuseo toimii teoshankkeissa taideasiantuntijana ja teokset liitetään osaksi Helsingin kaupungin taidekokoelmaa, jota HAM hallinnoi ja kuratoi. Prosenttiperiaatteen avulla toteutettuja teoksia kuuluu HAMin hallinnoimaan kokoelmaan jo yli 200. Lue seuraavaksi HAM etsii kahta asiakaspalveluvastaavaa marras 08, 2024 Rumba palaa Ruoholahteen – Keisarinnankiven pronssinen osa konservoidaan loka 28, 2024 HAM etsii graafista suunnittelijaa loka 11, 2024