Nya offentliga konstverk färdiga att glädja skolelever och daghemsbarn 3.9.2024 Alma Heikkilä: (+,+) jordmån, hålrum, hyfer, plasmodium, hasselmätare, celler och cellkluster, 2022-24. Grundskolan Käpylän peruskoulu. Foto: HAM/Maija Toivanen. Tre nya offentliga konstverk har färdigställts för läroinrättningarna i Helsingfors. Helsingfors konstmuseum HAM har kuraterat verken. Inka Bells verk placeras i lågstadieskolan Pakilan ala-asteen koulu, Alma Heikkiläs verk i grundskolan Käpylän peruskoulu och Jan Lütjohanns verk i Daghemmet Honkasuo. Bildkonstnären Inka Bells verk Runt är en lek med färg, form och arkitektur. Det nya verket har skapats på en pelare i matsalen i fastigheten på Elovägen som inhyser lågstadieskolan Pakilan ala-aste och daghemmet Eloisa. Pelaren genomskär byggnaden och har beklätts med trekantiga blåa och roströda stålelement. Grupperingen av färger, former och skuggor skärper synintrycket och skapar en bild av rörelse runt pelaren. Man kan också se Bells verk som en uppdaterad form av kannelyrer, det vill säga lodräta räfflor på kolonner, från antikens Grekland och den klassiska arkitekturen. Inka Bell (f. 1981) arbetar inom ett utvidgat fält med pappersskulpturer, offentlig konst och konstgrafik. I sina verk undersöker hon kontaktytan mellan det två- och tredimensionella samt bildens grundelement, såsom form, material, färg och upprepning. Bells verk inbjuder betraktaren till ordlöst upptäckande och egna känslotillstånd. År 2022 placerades hennes verk Rotation i grundskolan Pakilan peruskoulus fastighet på Vedakärrsvägen i Baggböle. Inka Bell: Runt, 2024. Lågstadieskolan Pakilan ala-asteen koulu. Foto: HAM/Sonja Hyytiäinen. Bildkonstnären Alma Heikkiläs verk uppmärksammar interaktioner som vi är beroende av i alla avseenden. Heikkilä har skapat ett verk i två delar med titeln (+,+) jordmån, hålrum, hyfer, plasmodium, hasselmätare, celler och cellkluster. Verket har placerats i byggnaden Väinölä som hör till grundskolan Käpylän peruskoulu. Verket bygger upp en koppling mellan människan, andra arter och miljön genom att synliggöra det mikroskopiska livet och livet inne i jorden som endast i begränsad omfattning kan uppfattas av det mänskliga sinnet. Allaktivitetssalen domineras nu av en monumentalmålning där bakterier, mikrobiologisk flora, svampar, mycel och rötter uppträder som stora organiska massor och små markeringar. I reliefen, som är mindre till formatet, förenas temat med människokroppens proportioner och form. Med sitt verk vill Heikkilä delta i skoltraditionen med monumentalmålningar och skolplanscher. Skoleleverna får bekanta sig med verket efter höstlovet när totalrenoveringen av byggnaden är färdig. Alma Heikkilä använder bläck och pigment på duk samt gips och gjutharts baserad på epoxi som huvudsakliga material i sina verk. Heikkilä deltog med ett rumsligt verk i Helsingforsbiennalen på Skanslandet år 2023. I sin konst behandlar hon interaktioner och måttstockar som övergår människans förstånd. Alma Heikkilä: (+,+) jordmån, hålrum, hyfer, plasmodium, hasselmätare, celler och cellkluster (detalj), 2022-24. Grundskolan Käpylän peruskoulu. Foto: HAM/Maija Toivanen. Konstnären Jan Lütjohann har skapat två installationer bestående av träskulpturer för Honkasuon päiväkoti, det finska daghemmet i Hongasmossa. Skulpturerna är gjorda av böjda trädstumpar som han har samlat in bland annat på avverkningsplatser och sedan snidat i återkommande runda former. Resultatet är en ”ooooooo”-form som associerar till begrepp som upprepning och mängder: trädens årsringar, dygns- och årscykler, händelsekedjor eller generationer – av träd, människor och andra organismer. Det är tillåtet att röra vid verken, så de kommer att förändras och patineras med tiden. I verket Daylight, Traces, Talks ingick också att Lütjohann ledde workshoppar för daghemspersonalen i syfte att sammanföra konstnärens och daghemspersonalens olika arbetspraxis och stärka deltagarnas band till skulpturen. Jan Lütjohann (f. 1987) använder sig av förindustriella verktyg och gammal teknologi för att studera manuellt arbete idag och i framtiden. Hans skulpturer och installationer är oftast gjorda i trä och de kan exempelvis anta formen av verktyg, utrustning eller arbetsrum. På hans workshoppar får deltagarna använda sina kroppar, händer och verktyg för att utforska sin agens i den materiella och immateriella miljön. Jan Lütjohann: Daylight, Traces, Talks, 2023. Daghemmet Honkasuo. Foto: HAM/Sonja Hyytiäinen. Verken har finansierats med hjälp av procentprincipen för konst: I budgeterna för en nybyggnad eller en renovering har Helsingfors stad reserverat en andel för att skapa ny offentlig konst. Helsingfors konstmuseum HAM agerar konstexpert i anskaffningen av verken. Verken infogas sedan i Helsingfors stads konstsamling som HAM förvaltar och kuraterar. I samlingen finns redan över 200 verk som skaffats med hjälp av procentprincipen. Read next De nya offentliga konstverken i Botby och Åggelby sprider glädje och inspiration bland barnen nov 25, 2024 Rumba återvänder till Gräsviken – Konservering av bronsskulpturen på Kejsarinnans sten okt 28, 2024 Mer konst i vardag och fest för invånarna på Sumparn – nya offentliga verk av Pekka Kauhanen och Heini Aho sep 13, 2024
De nya offentliga konstverken i Botby och Åggelby sprider glädje och inspiration bland barnen nov 25, 2024
Mer konst i vardag och fest för invånarna på Sumparn – nya offentliga verk av Pekka Kauhanen och Heini Aho sep 13, 2024