Zheng Mahler: Soilspace (Maaperäavaruus), 2023. Kuva: © HAM/Sonja Hyytiäinen. Maaperäavaruus Tekijät Zheng Mahler Baana, Helsinki Zheng Mahler on kollektiivi, jonka muodostavat taiteilija Royce Ng ja antropologi Daisy Bisenieks. Työssään he tarkastelevat globaalia kauppaa, luonnon ja teknologian välisiä verkostoja ja ei-inhimillisen paikkoja sekä niiden tuottamia ympäristöarkkitehtuureja ja keskinäisten vaikutusten virtauksia. Kaksikko luo digitaalisen median, performanssien ja installaatioiden avulla spekulatiivisia skenaarioita ja immersiivisiä kohtaamisia, joissa koetellaan heidän edustamiensa tieteen- ja taiteenalojen rajoja ja mahdollisuuksia. Koska matkustaminen pois Hong Kongista ei viimeisten kolmen vuoden aikana ole ollut mahdollista, liittyvät Zheng Mahlerin viimeisimmät teokset heidän asuinpaikkaansa, Lantau-saareen. Uusi Soilspace-teos jatkoi samalla linjalla olemalla uusi versio Zheng Mahlerin etänä Singaporeen toteuttamasta teoksesta, jossa Singapore ja Hongkong toimivat kahtena vastinparina Itä-Aasialaisen urbanismin spekulatiiviselle arkeologialle. Helsinki Biennaalissa 2023 nähty teos on puolestaan ikkuna maan alle; ajatukseen, jossa kaupungit rakentuvat hautojen ja hautausmaiden päälle osana laajempia ”maaperän yhteisöjä”. Teoksessa taiteilijoiden luomat folkloristisia, historiallisia ja biologisia poikkileikkauksia kuvaavat 3D-mallinnukset ovat vuorovaikutuksessa keskenään monella eri aikatasolla – kuin esivanhempien palvonnan kohteena olevat lukuisat maaperän henget, jotka ovat muokanneet ja muokkaavat asuttamiamme paikkoja. Soilspace on sijoitettu Baanalle, kevyen liikenteen väylälle, joka johdattaa kävijää HAMista kohti Vallisaarta. Teos oli esillä Baanalla kevääseen 2024 saakka. Taiteilijat kertovat: ”Maanmuokkaus oli ensimmäinen askel, paakkuisen ja kokkareisen maaperän valmistelu ja ilmastus maata lapioimalla ja sen jälkeen haravalla tasoittamalla. Prosessin aikana kaivettiin esiin huomattava määrä rakennusjätettä, joka kertoi tarinaa maan edellisestä elämästä. Joskus kertomukset sisälsivät pilaantumista ja kuolemaa, lihan ja elämän maatumista. Joskus viruksia saapui kaukaa, pala posliinia, riisinjyvä, kangastilkku, vaihdettuaan omistajaa monenväristen käsien kautta mukanaan omat tuoksunsa ja viestinsä. Toisinaan maaperäyhteisö kertoi tarinoita väkivallasta, murhista ja aaveista. Eräässä vaiheessa löysimme maan halki kulkevan linjan, joka johti saaren laitamille. Se löytyi yhdestä puutarhan ojista, joiden yli ihmiset usein kulkivat. Aikoinaan se oli ollut muurahaisten, hyönteisten ja muiden asukkaiden kauppareitti, joka johti suoraan satamaan, joka tässä tapauksessa olikin tautiallas. Ojaan suunniteltiin maaperästä ja sen salaisuuksista kertova muraali, maanalainen sukututkimus mikrobeista, jotka vaanivat saaristoa ammoisina aikoina.” Zheng Mahlerin teoksia on ollut esillä useissa kansainvälisissä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä kuten ”A Season in Shell” Johann Jacobs Museumissa Zürichissä (2014), PERFORMA: New Visual Art Performance Biennale, New York (2015), ”Mutual Aid” Johann Jacobs Museumissa (2016), Artist Film International (AFI) Whitechapel Galleryssa, Lontoo (2017), ”Sci(No)-Fi” Akademie der Künste der Weltissa, Köln ja ”Phantom Plane: Cyberpunk in the Year of Future” Tai Kwun Contemporary -galleriassa, Hongkong (2019), ”Bodies of Water” Shanghain biennaalissa ja ”Eurasia: A Landscape of Mutability” Antwerpenin modernin taiteen museossa (2021), ”Lonely Vectors” Singaporen taidemuseossa, ”Liquid Ground” UCCA Dune -galleriassa Beidaihe, Kiina, ja ”Rat! Rats! Rats! The Poetic Grammar of the Hack” Caixa Forumissa, Barcelona (2022). IFA:n (Institut für Auslandsbeziehungen) Mahlerilta tilaama multimediaprojekti ”What is it like to be a (virtual) bat?” esiteltiin ”ARE YOU FOR REAL?” -verkkoalustalla vuonna 2022 ja Kunsthalle Mainzissa sekä ja PHD Groupissa Hongkongissa vuonna 2023. Teos kuuluu Helsingin kaupungin taidekokoelmaan, jota HAM kuratoi ja hallinnoi. Lue lisää.. Kartalla