Man Yau: Passage Börjar13.01.2024Slutar03.03.2024 Man Yaus installation är en allegorisk komposition som återger den klassiska europeiska trädgården, känd för sin symmetri och noggrant reglerade, konstgjorda ”natur”. Man Yau: Wheel of Fortune, 2024 (detalj). © Man Yau. Jag iakttar torkade kronblad i mitt arbetsrum. Jag skulle vilja drömma om något annat, men det jag har för avsikt att göra har sitt ursprung i minnen och förnimmelser där mina fingrar vrids åt fel håll och det finns sår på mina handflator. Kronbladen är så tunna att man bara kan klippa bort lite av dem åt gången. Om man tar en för stor bit förstörs den en gång levande växtdelens bladnerver, celler och klyvöppningar. När alla kronblad hittat sin plats uppstår bilder som smälter samman till en noggrant kontrollerad trädgård. Man måste tvinga dem att hållas samman. Utställningens centrala utgångspunkt är att ge uttryck för hur det är att bli exotiserad: känslan av att samtidigt vara exponerad och trängd. Trädgården är en symbol för hur man skapar estetiskt tilltalande omständigheter och skenbart vackra landskap där naturen och människokroppen objektifieras och behandlas som föremål eller dekorationer. Illustrationerna som ingår i installationens rumsavdelare är gjorda av torkade blommor som pressats mellan glas. De föreställer till exempel korsetter, chopiner och viktorianska staket. På Tengujopapper har Yau tryckt ett repetitivt mönster i chinoiserie-stil och dessutom tecknat kroppsdelar som tvingas eller förvrids. Den kinetiska skulpturen påminner om ett lyckohjul. Dess åtta sektorer representerar olika öden med allt från kärlek till olycka. Verket är motoriserat och stannar aldrig. Man Yau (f. 1991) är en bildkonstnär som är bosatt i Helsingfors. I sin skulpturkonst behandlar hon identitet och upplevelsen av att vara exotiserad. Hon lånar bekanta former och situationer, och förenar dem med politiserat material som till exempel porslin och silke. Värderingar och historia som förknippas med vardagsföremål har en central betydelse i hennes konstnärliga arbete. Genom att omarbeta deras form undersöker Yau värderingar i narrativ som präglas av ras, kön och det allmänt accepterade. Utställningen har fått stöd av Alfred Kordelins stiftelse samt Greta och Alfred Runebergs Stiftelse. Tack: Lasimasi Oy, LIITOS, Kalasataman Seripaja ry, Karhinen Oy och Syväsen Kukka. Dessutom vill konstnären varmt tacka Eetu Huhtala, Emilia Tanner och Jaakko Pietilä som varit med om att förverkliga utställningen. manyau.fi Utställningens vernissage på fredagen 12.1.2024 kl. 17–19. Utställningarna i HAM galleriet år 2024 har fått stöd av Museiverket.